week 2 2022

zaterdag 28 mei

Vandaag gingen we vluchten voor het weer, waar we zaten ging het de komende 2 dagen regenen en werd het koud, er was zelfs een voorzichtige voorspelling van sneeuw in de hoger gelegen gebieden. Waar we eigenlijk heen wilden, het meer van Bled was het hetzelfde verhaal. Ook Plitvica is geen optie, het wordt daar de komende dagen niet droog en het komt niet boven de 8 graden. We hebben dus besloten om naar de Dalmatische kust te gaan, daar zou het moeten meevallen!

Het ontbijt was binnen in de tent onder het genot van een enorme regenbui, Dit was ons uitzicht.

De tent hebben we nat ingepakt, het was even gestopt met regenen.

Even tanken, heerlijke prijzen hebben ze hier

Het grootste deel van de reis zag het er zo uit, slecht zicht en erg nat

Ook de temperatuur was niet echt in de vakantiemodus

Toen we over de laatste bergkam reden, klaarde het opeens op en de temperatuur ging omhoog naar 24 graden, wel was het bewolkt en je zag de regenwolken tegen de bergen aan botsen

We hebben een leuke kleine camping gevonden in de buurt van Zadar. De tent paste niet op een tentplekje maar we kregen een rondleiding van de eigenaar om een geschikt plekje te vinden en dat is gelukt. Het is een mooie camping, je loopt zo het strand op en er is een klein haventje.

Volgens de recensies koken ze ook heel lekker en dat hebben we dan ook maar even geprobeerd, en het klopt! Er wordt heel ouderwets gegrild op kooltjes.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na het eten zaten we nog even lekker voor de tent maar helaas is de regen met ons mee gereisd, het is wel wat warmer maar ook nu zitten we weer in de tent terwijl het regent….even zien wat morgen ons gaat brengen…

zondag 29 mei

We hadden noodgedwongen een lazy sunday vandaag, het regent toch best vaak, dus iets doen zit er niet echt in. Ik heb dus maar wat foto’s gemaakt van onze huisdieren: wat Europese groene hagedissen en de zwart blauwe houtbij, beide beestjes interessant om te bekijken

Deze slideshow vereist JavaScript.

We hebben nog een stukje langs het strand gelopen, in het verlengde van dit pad ligt onze camping, je ziet er echt niets van.

Onderweg zagen we nog een meterslang pad gemaakt door mieren, er is zelfs al een kaal pad, zo intensief wordt het gebruikt.

Verder kwam de eigenaar van de camping vanochtend vertellen dat hij vanavond echt traditioneel ging koken. Vlees, groente en aardappelen gaan in een grote platte schaal en daar overheen gaat een deksel. Vervolgens wordt deze deksel bedekt met gloeiende kooltjes en zo wordt alles gegaard. We hebben dus maar gereserveerd voor vanavond. En het was erg lekker en ook best gezellig, omdat het regent moet iedereen wat dichter op elkaar en we zaten aan tafel met een stel uit Potsdam, leuke gesprekken, wijntje erbij, echt leuk!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Morgen trekken we weer verder zuidwaarts, nog steeds op zoek naar het mooie weer…

maandag 30 mei

Vandaag was weer een reisdag, dus opstaan, ontbijten en de boel weer in de auto doen. De lucht was weer lekker dreigend en het was een kwestie van tijd voordat we weer eens in een hele lange wasstraat zouden rijden.

De snelweg is, in tegenstelling tot de laatste keer dat we hier reden, nu wel klaar maar nu viel er zoveel regen dat de adviessnelheid 40 km per uur was. Ook werd er voortdurend op de radio gezegd dat er erg veel water op de snelweg stond en dat het glad kon wezen….

Het zicht was bijzonder slecht, er reden veel mensen met de mistlampen aan, en het schoot niet op! Bovendien was het ook nog eens een enorme bui.

Maar….aan alles komt een eind en op een zeker moment zagen we weer waar we reden. Geen foto’s want er was toch niets te zien.

We reden Kroatië uit en moesten (lekker ouderwets) 2 x een grens over. Van Kroatië naar Bosnië en 10 km later weer terug naar Kroatië.  Beide keren moesten ze de paspoorten bekijken, maar verder geen controles.

Het weer was iets beter, nog wel wat bewolkt, het uitzicht werd wel steeds mooier.

We reden Dubrovnik voorbij en hadden van te voren al 2 campings uitgezocht, er is hier niet erg veel keus. De eerste camping die we op het oog hadden ligt in Srebreno, 8 km van Dubrovnik. Het is meer kamperen bij iemand in een grote tuin, veel campers en maar ongeveer 20 plekken. We hadden geluk, er was nog plek. 2 uur later al niet meer, dus wie later aankomt, moet verder zoeken. We hebben een mooi plekje in de hoek.

Een prima plek denken we. De eigenaresse verkoopt ook tickets voor de boot naar Dubrovnik, dus dat gaan we dan morgen doen. De weersvoorspelling ziet er goed uit.

dinsdag 31 mei

Toen we vanochtend opstonden merkten we het al, het weer was veranderd. Ondanks dat het nog vroeg was, was het al lekker warm, de zon scheen al volop, heerlijk!

Na het ontbijt liepen we naar de haven en stapten in het bootje die ons naar Dubrovnik ging brengen.

Dubrovnik, gelegen is onder de berg Srđ, wordt als een van de mooiste steden van de Adriatische kust beschouwd en wordt daarom ook wel de ‘Parel van de Adriatische Zee’ genoemd. De oude, compleet ommuurde vestingstad van Dubrovnik staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Dubrovnik werd al in de 7e eeuw gesticht door geromaniseerde Illyriërs uit Epidauros en de gevluchte Iliryriers uit de de stad Salona, op de vlucht voor de binnenvallende Slaven. Zij stichtten de stad in de 7e eeuw – onder de naam Lausa – op het schiereiland van het huidige Dubrovnik. De Slavische naam van de stad, Dubrovnik, kwam er pas na de val van Habsburgse rijk in 1919.

Na de eerste wereldoorlog werd het gebied een deel van Joegoslavië. Tijdens de Kroatische onafhankelijkheidsoorlog, in december 1991, werd het historische centrum vanuit de bergen beschoten en zwaar beschadigd.

Na de oorlog werd het gebied een Kroatische exclave, dat los kwam te liggen van de rest van het Kroatische grondgebied doordat de kustplaats Neum onder Bosnisch bestuur kwam.

mooie deuren

smalle steegjes

zelfs mooi achter de voordeur

We hadden een paar mooie uurtjes,en toen weer terug met de boot

De rest van de middag hebben we lekker in de schaduw gezeten.

Tegen de avond hebben we Kupari bezocht:

De baai met de verlaten hotels vind je in Kupari. Het is een complex met voormalige hotels, die ongeveer 30 jaar geleden verlaten werden. Het complex bestaat uit 7 hotels: Grand, Goričina I, Goričina II, Kupari, Pelegrin, Mladost en Galeb, allemaal in een vergaande staat van verval.

Het eerste hotel, Grand, is gebouwd in 1920, door Tsjechen die vlakbij een tegeltjes fabriek bezaten. Ze beseften dat het toerisme zou opkomen en bouwden hier een hotel.

De volgende hotels in dit luxe complex werden in de jaren 60 gebouwd. Ze waren bestemd als vakantieadres voor de officieren van het Joegoslavische volksleger en hun families. Zelfs de leider van Joegoslavië, Josip Broz “Tito” had hier een privé villa.

De hotels hadden plek voor 1600 gasten, verderop was ook nog een camping met 4000 plekken. Omdat het behoorlijk populair was, was het moeilijk om hier een kamer of plek te reserveren behalve als je de goede connecties had.

Tijdens de Balkan oorlog in de jaren 90, werd het complex zwaar beschadigd, eerst werd het vanuit zee aangevallen en daarna overgenomen door het Servische leger. Ondanks dat de hotels al in een slechte staat waren na de oorlog, werden ze nog wel gebruikt door het Kroatische leger.

In het begin van 2000, werd het complex voorgoed verlaten en daarna geplunderd, alles wat bruikbaar was werd meegenomen door de plunderaars.

Deze slideshow vereist JavaScript.

In principe kan je overal naar binnen lopen, dat heb ik niet gedaan want niet alles ziet er even veilig uit. Wel is het beeld overweldigend als je weet hoe het er voor de oorlog uitzag….Ik heb heel lang geleden in 1 van deze hotels geslapen en had dat beeld nog voor ogen, dan is dit wel even slikken!

woensdag 1 juni

Toen ik vanochtend uit de tent kwam, was het al weer lekker warm. Albert had al brood gehaald dus ik kon zo aanschuiven.

Vandaag is onze laatste dag hier, het weer is echt heerlijk. In de originele planning zat een bezoek aan Mostar om de brug te zien en een bezoek aan een klooster.  De brug gaan we eerst overslaan, we zien maar 1 camping en die heeft geen schaduw, dus daar gaan we niet staan in temperaturen boven de 30 graden. Het klooster echter is maar 32 km verderop, maar wel weer met 2 grensposten, het ligt namelijk in Bosnie, in de Servische enclave. Er stond niets voor de grens dus we waren beide grenzen zo over, we zijn wel een Bosnisch stempeltje rijker in de paspoorten. Onderweg heb je trouwens een prachtig uitzicht op de Jadransko More

Het Tvrdoš-klooster is een Servisch-orthodox klooster uit de 15e eeuw, vlakbij de stad Trebinje in Bosnië en Herzegovina. Het is gebouwd op de fundamenten van de eerste Romeinse kerk uit de 4e eeuw. De fundamenten zijn zichtbaar door een glazen vloer in het klooster.

Deze slideshow vereist JavaScript.

De monniken in dit klooster houden zich bezig met druiventeelt en wijnproductie met behulp van technieken die door de eeuwen heen zijn behouden.

Minder dan twintig jaar geleden hebben de monniken van dit klooster de wijnproductie, die lange tijd werd stilgelegd, weer op gang gebracht. Aan de oude wijngaarden zijn nieuwe wijngaarden toegevoegd en gezegend door een aangenaam sub-mediterraan klimaat en uitzonderlijk vruchtbare grond, heeft deze regio ideale omstandigheden voor de wijnproductie. Naast de inheemse druivensoorten “Vranac” en “Žilavka” zijn er ook andere soorten zoals “Chardonnay”, “Merlot” en “Cabernet” geplant. Deze onverwachte samensmelting van variëteiten is wat de wijnen van Tvrdoš op de markt onderscheidt. Het klooster heeft twee kelders – de 15e eeuwse stenen kelder met honderd jaar oude eiken vaten voor “Vranac”

en de nieuwe kelder met de nieuwste technologie, met inbegrip van het zwaartekrachtvervoer van wijnen tijdens de verwerking.

De wijnen van het klooster van Tvrdoš, zijn van hoge kwaliteit en ze winnen regelmatig  internationale prijzen.

We mochten, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, foto’s maken in de kerk. Ze zijn wat donker want er was niet veel licht, de ikonen zijn wel heel erg mooi!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Direct voor het klooster staat een deel van de wijnranken

Er is een strenge dresscode: heren in lange broek, dames bedekt tot onder de knie en geen onbedekte schouders. We wisten dit dus we waren netjes aangekleed en daardoor kregen we ook de kans om de oude wijnkelder te zien, die eigenlijk alleen op uitnodiging van de koster opengaat.

We bezochten het winkeltje nog even en vertrokken weer. Eerst nog even benzine getankt in Bosnië, de prijs is ongeveer 1,61.

Ook zagen we nog hoe ze water op het land krijgen: in de rivier staan grote raderen en die laten het water via aquaductjes het land oplopen

Terug op de camping was het zo lekker onder de boom dat we verder de hele middag zijn blijven zitten, boekje erbij…

We zagen vandaag 2 slangen over de weg kruipen en aan het eind van de middag liep dit nog even over de auto, een cm of 7 lang.

donderdag 2 juni

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om de tent in ieder geval ingepakt te hebben voordat de zon boven de huizen uitkwam en dat lukte prima!

Toen eerst ontbeten en heel langzaam de auto ingepakt. Nog een leuk gesprek met de uitbaatster van de camping en tegen 9 uur zijn we vertrokken.

Vanaf de weg zagen we Dubrovnik beneden ons liggen, ook lagen er al weer 2 grote cruise schepen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

We reden door de Neretva vallei, het is een enorm dal waar veel druivenranken en fruitbomen staan, en ook veel groente wordt gekweekt. Aan de rand van de weg proberen ze om het zo vers mogelijk door te verkopen aan de voorbijgangers. Er staan ontzettend veel stalletjes.

Toen weer 2 grenzen over, van Kroatie naar Bosnie en 10 km later weer van Bosnie naar Kroatie.

We reden dezelfde weg terug als waar we een paar dagen geleden over kwamen alleen was er toen totaal niets te zien omdat het plensde van de regen. Nu hadden we een mooi uitzicht!

Het einddoel vandaag is een camping bij de Krka watervallen, morgen gaan we een tour doen, kan Albert ook eens relaxt uit een raampje kijken.

We hebben weer een mooi plekje onder de bomen, er is een zwembad dus daar hebben we vanmiddag even in gezeten. Verder weinig gedaan, beetje zitten, beetje lezen en wat mensen kijken…

De zon ging net onder op een best mooie manier, dus daar sluit ik dan mee af

vrijdag 3 juni

Vandaag hadden we een tour geboekt, een tour langs alle mooie plekjes van Krka NP.

Het totale gebied is 109 km2 groot en het is een Nationaal Park sinds 1985.  Dit gebied staat voornamelijk bekend door alle watervallen maar heeft ook historische waarde.

We stonden om 08.30 klaar en stapten in een busje, verderop kwamen er nog een paar mensen bij en we waren met een groepje van 11. Lekker gemengd, wij samen met Engelsen en Duitsers.

We begonnen bij de Skradinski Buk, deze moet je vroeg doen want later is het zeer druk. Er is een wandelpad van 2 km langs alle watervallen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Onderweg zaten overal kikker naar elkaar te roepen

Nu zijn het allemaal nette trapjes, vroeger was dat wel anders

Na anderhalf uur wachtte onze chauffeur/gids ons weer op en we gingen naar een volgend plekje: Het Visovac klooster, een Fransiscaner klooster uit 1445 die prachtig op een eilandje in de rivier ligt. Je kan hier ook heen per boot, dat hebben we niet gedaan.

We reden door Canyons, er is hier zelfs een deel van een film van Winnetou opgenomen.

Toen gingen we naar Roski Slap, helaas is de waterkracht al flink afgenomen, maar je ziet nog wel de verschillende hoogtes. Volgens de gids zie je het volgende week niet meer

Ook nog wat leuke insectjes onderweg

Deze slideshow vereist JavaScript.

Lunchen deden we bij de Roski Slap, op een prachtig plekje, tussen de watervallen, naast een plek waar ze vroeger de was deden.

Na de lunch bezochten we nog Manojlov Slap, deze is zelfs nog bezocht door keizer Franz Jozeph en zijn vrouw Elizabeth (Sissi)

De laatste stop was bij Manastir Krka, een servisch orthodox klooster waar ook een theologische school bij zit.

We zagen de kerk, met allemaal verse fresco’s. Ook lieten ze de eetzaal voor de studenten zien

En kregen we een rondleiding door de Catacomben, die stammen uit de 4e eeuw. Hier worden al eeuwen mensen begraven. De temperatuur is altijd 17 graden

En zo kwam er een einde aan een prachtige dag met veel mooie plekjes. Het was wel een erg warme dag, ongeveer 38 graden en om dan berg op, en berg af te lopen…..maar het was het waard. terug op de camping een koud biertje en even in het zwembad gezeten en we konden er weer tegen!

5 gedachten over “week 2 2022”

1. Wat jullie verhalen zo interessant maakt iedere keer, is de geschiedenis beschreven van het gebied waar jullie zijn aangevuld met jullie persoonlijke beleving in woord en beeld, hartstikke goed. Nog veel plezier verder, groetjes Alida en jan