week 3 2022

zaterdag 4 juni

Vanochtend hebben we uitgebreid afscheid genomen van onze geweldig leuke Duitse buren, waar we 2 dagen veel lol mee hadden.

Toen we aankwamen hadden ze zich nog maar net volledig geïnstalleerd, maar toen vonden de mensen naast hun dat ze te dicht op ze stonden. Ze zeiden niets totdat ze alles op de plek hadden en liepen toen naar de eigenaar van de camping die vervolgens kwam vragen of ze toch nog een stukje wilden opschuiven, wij lagen in een deuk en zij trokken gekke gezichten. Gisteren waren we met de tour, zij dus ook en dat was erg gezellig. Toen we terugkwamen stonden er nieuwe buren. Albert reed nog even naar de supermarkt en reed over alle stroomkabels die kriskras over de grond lopen. En jawel, de nieuwe meneer die op de plek stond naast onze buren ging helemaal uit zijn dak.  Mijn man was total verruckt, en de kabels gingen kapot als je er overheen reed enzovoort…De buurvrouw lag in een deuk. Toen beide heren terug waren hadden ze besloten om vanochtend als we weggingen gewoon alle kabels uit het stopcontact te trekken, leuk plan! Ze waren met 3 campers.  Alleen vanochtend bleef er een achter en die hield ons en de buurman goed in de gaten dus helaas viel ons plannetje in duigen. De voorpret was echter wel heel leuk.

De rit was niet heel lang, ongeveer 125 km. We wilden nog een paar dagen naar zee, het weer ziet er goed uit, dus we hebben een kleine camping gevonden op het eiland Vir, bij Zadar.

De tent opzetten in de zon valt best wel tegen, we hebben peentjes gezweet, maar hij staat weer en met uitzicht op zee.

We hebben de rest van de dag wat lui doorgebracht, nog wel een wasje gedraaid en verder op een stoeltje voor de tent.

Tegen de avond koelde het ietsje af dus toch nog even rondgekeken bij het water,  in de verte varen de cruise schepen voorbij

Deze slideshow vereist JavaScript.

Morgen maar even zien wat we gaan doen…

zondag 5 juni

Gisteravond bedachten we dat het fijn zou zijn als je ergens je voeten op kan leggen, er zit een Decathlon in Zadar dus daar zijn we vanochtend maar even heen gereden. Met 2 krukjes kwamen we weer buiten.

Ook deden we direct maar even boodschappen voor vanavond.

We hebben hier jaren geleden ook al eens gekampeerd, dat was op een enorme camping met toen al meer dan 1500 plekken. De camping waar we nu zitten heeft er misschien 20.

Op de terugweg van Zadar stopten we eerst bij een klein kerkje, Sveti Nikola, gebouwd in de 11e eeuw. De uitkijktoren die er bovenop staat is uit de 16e eeuw.

Op weg naar het kerkje vlogen ontzettend veel mooie vlinders

Ook keken we nog even rond in Nin, een stadje die al bestond in de 1e eeuw! Er zijn nog oude delen van de stadsmuren uit de 1e eeuw  en er is een deel van een romeins theater. Ook de klokkentoren is al uit de 13e eeuw.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Weer was het goed warm en hebben we de rest van de dag lekker onder een olijfboom gezeten met de voetjes op de krukjes.

maandag 6 juni

Toen we opstonden was het al heet, we hebben een plekje gezocht in de schaduw en eerst maar even ontbeten.

Ik wilde nog graag de rode rotsstranden hier zien, we wilden wel fietsen huren maar we kunnen geen verhuurder vinden, dus in de auto maar weer, de temperatuur was inmiddels 32 graden en het is zo goed als windstil.

Er loopt 1 rondweg over het eiland dus je zou zeggen dat je dan wel op het puntje moet kunnen komen. Op de weg die we eerst hadden stond een verboden in te rijden bord, dus gedraaid en op zoek naar de andere weg, misschien dat het 1 richting was? Helaas na een tijdje rijden stootten we ook hier op een zelfde bord. Later ben ik even gaan zoeken en toen bleek dat je dus alleen lopend of per fiets dat deel kan bereiken….helaas, pindakaas voor ons dus. Lopen is geen doen in de volle zon. Normaal zou ik ook alles voorbereid hebben en dit vast al wel gezien hebben, maar dat is dus een nadeel van op de bonnefooi gaan.

Dus maar naar de supermarkt, en maar wat bedenken om te eten vanavond. Ik dacht heel simpel: gebakken aardappeltjes, sla en wat vlees. Hebben we alles behalve de aardappeltjes, hebben ze die dus niet. Dus maar gewone aardappels gekocht en gekookt en die vervolgens opgebakken, wel erg lekker!

Verder hebben we echt niets gedaan, boekje gelezen, op zoek naar de beste schaduw, wat gekletst en dat was het.

Geen lang verhaald dus, maar morgen gaan we verkassen en daar is het iets koeler, misschien worden wij dan ook weer wat actiever!

dinsdag 7 juni

Gisteravond nog even gekeken of de lucht een mooi kleurtje zou krijgen, het was wel mooi violet, maar er kwam geen spektakel

Deze slideshow vereist JavaScript.

Vanochtend waren we vroeg wakker, dus maar opgestaan, konden we misschien de tent nog op een koeler moment afbreken. Terwijl we aan het opruimen waren kwamen ook de eerste felicitaties binnen voor mijn verjaardag, een leuk begin van de dag dus.

We vertrokken tegen 9 uur en reden noordwaarts, daaaag Jadransko More, tot een volgende keer! Onderweg was het ook mooi, hoge bergen en wat tunnels.

We stopten voor een kop koffie en werden daar gebeld door Sil en Lara. Van Lara kreeg ik een hele brede lach, erg lief!

We waren tegen een uur of 1 vlak voor de camping en daar werd ik nog gebeld door Jan en Alida, die me toezongen voor mijn verjaardag, wat geweldig leuk!

Gelukkig konden we al inchecken, we hebben hier een soort cabin voor 3 nachten, er zit ontbijt bij in dus daar hoeven we niet zelf voor te zorgen. ook rijdt er een bus naar het park en de entree zit ook al bij de prijs in, lekker makkelijk. Ook inclusief is een leuk huisdiertje, die hing een tijdje achter op de cabin, ik denk dat we die hier maar laten…..

Deze slideshow vereist JavaScript.

Omdat ik jarig ben gingen we ook lekker uit eten, ik heb alleen een achteraf foto, maar het was echt lekker!

Tijdens het eten nog even gebeld met Janny,  gezellig bijgekletst.

Morgen dus weer watervallen op het menu, we hopen dat het niet te nat is want er is regen voorspeld.

woensdag 8 juni

Vannacht zijn we wakker geworden van, ik dacht regen. Vanochtend zagen we hier en daar nog wat hagel liggen. Het heeft dus flink gehageld vannacht. We gingen naar de watervallen en zagen geen deukjes, dus het viel mee (dachten we)….vanavond toen we terugkwamen even wat beter gekeken en helaas zijn we wel getroffen door de hagelbui, op het autodak zitten deukjes, geen idee hoeveel, de auto is erg vies, dus dat zien we na het wassen pas echt. Morgen maar even de verzekering bellen, hier een screenshot van de bui die overtrok vannacht

Gelukkig zitten we in een cabin en niet in de tent.

Dan ons uitje van vandaag:  Het Nationaal park Plitvicemeren. Het bevat een aantal prachtige meren, grotten en watervallen.

Ze zijn gevormd door processen die typisch zijn voor Karst landschappen, zoals de afzetting van travertijn (een soort kalksteen) barrières, die natuurlijke dammen creëren. Door het stromende water van de Koranarivier zijn er gedurende duizenden jaren 16 meren ontstaan, verdeeld in boven- en ondermeren. De meren worden met elkaar verbonden door 90 watervallen.

De bovenste meren (Gornja) liggen in een dolomietvallei, omgeven door dichte bossen en met elkaar verbonden door talrijke watervallen.

De onderste meren (Donja) zijn kleiner en ondieper en worden omringd door kreupelhout. Het gebied is rijk aan fauna , waaronder de Europese bruine beer, wolf en zeldzame vogelsoorten zoals de oehoe en het auerhoen.

Het park staat sinds 1979 op de Werelderfgoedlijst van beschermde natuurgebieden van UNESCO.

Het weer zat niet echt mee, het regende een beetje, dus ik heb eerst maar een regencape gekocht. Toen het park in en dan heb je gelijk een WOW moment:

Een heel groot deel loop je over boardwalks, die uitzonderlijk goed onderhouden zijn, op de een of andere manier had ik dat niet verwacht.

Mooie blauwe meren overal

en overal waar je kijkt watervallen

Albert zag nog een grote rivierkreeft, hij kruipt net weg onder dat groene blaadje

Ik zag een grote snoek

Sommige trappen lopen gewoon over de watervallen heen

In de verte zagen we een hele groep met gids, allemaal in dezelfde capes, Albert noemde ze de gele smurfen

We vaarden over het Kozjak meer met een boot

en aan het eind gingen we terug met een treintje. Het allerlaatste stuk liepen we weer en ik maakte nog 2 mooie foto’s als afscheid van dit prachtige park

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na een uur of 2 werd het wat droger, en aan het eind van de dag zagen we de zon zelfs nog even.

Terug op de camping heb ik onze kaarten, die bij de cabinprijs inzaten, laten verlengen en ze weg gegeven aan een jong nederlands stelletje, die dan morgen gratis naar binnen kunnen.

donderdag 9 juni

De weersverwachting kwam uit: vrijwel de hele dag regen. De meeste dingen die je zou kunnen doen zijn buiten, er bleef maar 1 ding over: een bezoekje aan een grot. Dat gingen we dus doen.

Uitgeslapen, ontbeten en toen maar op pad. Eerst nog even een mooie vlinder bekeken die op onze cabin zat

Toen op weg naar de grot

De grotten van Barać zijn gelegen nabij het dorp Nova Kršlja in de gemeente Rakovica. In 1892 werden de grotten voor bezoekers geopend, maar na de Tweede Wereldoorlog verlaten en vergeten. In juli 2004 zijn de Bovengrotten van Barać heropend voor bezoekers.

Er is een mooi aangelegd parkje, er zijn geen vaste tijden voor een rondleiding maar als er een groepje is dan starten ze de rondleiding. Onze gids was Andrija. We startten onderaan een heuvelen liepen via een hellend weggetje en wat trapjes naar boven. Ongeveer op de helft was de eerste ingang, deze was niet voor toeristen want de gangen zijn niet hoger dan een halve meter..

Hier kregen we ook uitleg over een heel speciaal spinnetje die heel erg beschermd is en alleen in dit grottenstelsel leeft. De kans om er 1 te zien is bijna 0 maar het is wel leuk om te weten.

Nadat de hele groep een helmpje op had gezet mochten we de grot in.

De gang is 500 meter lang maar alleen de eerste 200 is veilig genoeg om toeristen in toe te laten. Qua stalagmieten en stalagtieten moet ik zeggen dat ik wel eens mooiere grotten heb gezien, maar de gids was heel erg enthousiast en zijn verhaal was erg goed!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Hij liet ons 1 van de vondsen zien: een baby holenbeer. Een behoorlijk groot skelet van een 24000 jaar geleden uitgestorven soort. Maar goed ook want deze beesten werden 3.5 tot 4 meter hoog en wogen tot 1000 kilo. Die wil je toch niet tegenkomen.

De grot is al erg oud, er zijn ook nog skeletten van holenleeuwen gevonden, ook deze leefde in het pleistoceen en zijn inmiddels ook al 10.000 jaar uitgestorven.

Verder nog een heleboel andere skeletten, gebruiksvoorwerpen en ook menselijke botten. Als je deze grotten ingaat zonder goed licht dan is de kans dat je de uitgang vindt zo goed als 0. In de Ottomaanse tijd werden grotten als deze vaak gebruikt om te schuilen, men gebruikte dan vuur om de weg te vinden. Helaas heeft vuur zuurstof nodig om te branden en er werd af en toe te veel vuur gemaakt en dan overleefde je het dus niet, vandaar de menselijke botten.

Aan het eind van de gang, deed de gids het licht nog even uit en het was echt aardedonker! Daar zou je nooit meer uitkomen….

We zagen ook nog waar de gang verder gaat, dit stuk wordt al wel bezocht door onderzoekers maar is te nauw voor toeristen

In de inmiddels stromende regen deden we boodschappen en zijn lekker terug naar onze cabin gegaan. Beetje lezen en luieren, Albert heeft lekker gekookt en morgen gaan we weer naar de zon (hopen we)

vrijdag 10 juni

Vanochtend was het droog, maar daar was dan ook alles mee gezegd. We gingen weer lekker ontbijten, toch wel lekker als er een buffetje voor je klaarstaat….

Inpakken en aan de rit maar weer, heel langzaam elke keer een stukje dichter bij huis en het einde van de vakantie. Volgens Albert zou het weer beter zijn bij het meer van Bled. Dit lieten we achter ons

Maar dit was voor ons, hmmmm

De grensovergang ging lekker snel, paspoort laten zien en door maar weer. Aangekomen bij het meer van Bled wilden we naar camping Bled en reserveren? Nee, dat hoeft echt niet in het voorseizoen….en dan kom je aan en dan zie je dit bord.

We gingen toch even vragen of er toch niet nog een tentplekje was, en we hadden geluk, op het tentenveld helemaal achteraan mochten we een plekje zoeken en er was ook stroom, pfffff

Gelukkig waren we vroeg, we hadden ook niet veel later moeten zijn.

Tent opgezet, eten gehaald, en Albert heeft lekker gebarbeknoeid.

Het was 6 uur dus we dachten laten we het rondje om het meer maar gaan lopen, kilometer of 7, is het eten gelijk weer verteerd. Het is een mooie wandeling, boven het meer is een kasteel

en in het meer is een eilandje met een kerk er op

Dat hier al heel lang toeristen komen, kan je zien aan de vele oude villa’s en gebouwen die er nog staan

Deze slideshow vereist JavaScript.

De zon was al wat weg dus het zijn niet de mooiste foto’s, die komen dan morgen wel.

Voor wat betreft het weer: het is droog gebleven en we hebben nog wat zon gezien. Er hangen wel vreemde wolken, maar volgens mensenwaar we mee praatten hangen die er al 3 dagen en bewegen ze niet. Net alsof ze vast zitten tegen een berg.

Een gedachte over “week 3 2022”

1. Leuk om jullie te volgen! Bekende plekjes! Wij zijn vorig jaar gillend uit Bled vertrokken vanwege de drukte. In het voorjaar is dat toch prettiger!