week 4 2022

zaterdag 11 juni

Ondanks dat we op een grote en drukke camping staan, was het verrassend stil vannacht. We hebben het vanochtend rustig aan gedaan, lekker een broodje gegeten en toen een paar kilometer rijden naar ons uitje van vandaag:

Al miljoenen jaren lang baant de rivier Radovna zich een weg door een gedeelte van de Julische Alpen, waardoor de Vintgar kloof gevormd werd. Maar liefst 1,6 kilometer lang stroomt de rivier tussen steile rotswanden door, waarbij het eerste stuk het meest imposant is. Op bepaalde plekken is de kloof wel 250 meter diep. De Vintgar kloof is in 1893 al opengesteld voor publiek.

Het eerste gedeelte van de Vintgar kloof kenmerkt zich door de steile rotswanden en de geringe breedte waardoor het water hier snel stroomt.

Meestal bereid ik alles goed voor maar dit is allemaal op de bonnefooi en dan weet je soms niet alles. Toen we een P zagen dachten we dat dat de parkeerplaats was voor de Vintgar kloof. Dat was het ook, en we begrepen dat het ongeveer 1 kilometer tot aan de kloof was. Er werd niet bij verteld dat sommige stukken een stijging hadden van 14%….in de zon, geen schaduw te bekennen…En toen kwam het leukste: toen we eindelijk boven waren was er vlak voor de kloof ook gewoon een parkeerplaats, tenenkrommend dit!

Maar oke, we betaalden entree en mochten de kloof in, 1 richting, je mocht niet teruglopen, maar daarover straks meer..

De kloof was mooi, je loopt langs de wanden over bruggen, veel stroomversnellingen, prachtig helder blauw water

Deze slideshow vereist JavaScript.

Mooie bloemetjes in de berm

dikke forellen

De hele kloof is 1600 meter lang. Aan het eind van de kloof werd aan het begin van de 20e eeuw een hydro-elektrische dam geplaatst, en ook een stenen brug over de kloof voor de Bohinj treinlijn

Het was een prachtige wandeling, en toen kwam de terugweg! Van de  45 minuten lange wandeling waren het er zeker 30 alleen maar bergopwaarts en dan niet een beetje maar sommige stukken waren niet eens te doen met een auto….in de verte zagen we onze auto staan

Het uitzicht was wel erg mooi, maar ik was blij toen we weer alleen maar naar beneden hoefden te lopen.

Al met al zijn we ongeveer 4 uurtjes onderweg geweest, de rest van de dag hebben we lekker op de camping gezeten, wasje gedraaid, boekje gelezen enz.

zondag 12 juni

Vandaag deden we het meer van Bohinj, dit moet het mooiste meer van Slovenie zijn. Er is 1 weg en die moet je ook weer terug.

Het meer zelf is inderdaad mooi, het ligt volledig tussen de bergen, je kan er ook niet omheenrijden, er is maar aan 1 kant een weg.

We stopten ergens waar we een plekje zagen en zijn even naar het meer gelopen.

Het water is zo ontzettend helder, je ziet de vissen zwemmen

In de verte zagen we nog een klein beetje sneeuw op de bergen liggen

Het was er behoorlijk druk, we wilden nog een kop koffie drinken maar vonden daar waar koffie was geen plek voor de auto. Onderweg stopten we nog even naast een heel mooi kerkje

en af en toe zag je tussen de bomen door het meer

Dan maar weer terug, er kwam nog steeds verkeer aan

Toen we door een piepklein dorpje reden zag ik een gostilnica/pizzeria.  Daar hadden we ook wel zin in dus de kop koffie werd een lunch, en wat voor 1. Een overheerlijke pizza! Toen ik later ging afrekenen zag ik dat ze een houtskooloven hebben, dat verklaarde al een stuk van de smaak!

Inmiddels was het ook weer ongeveer 30 graden dus we reden maar weer naar de camping

De middag hebben we lekker weer op een stoel gezeten, mensen kijken die voor het eerst een tent opzetten, erg vermakelijk.

Verder kwam de hotelbus binnen, een duitse onderneming die rijdende hotels bestierd. Ze rijden over de hele wereld. Ik heb even gezocht op internet: deze busreis duurt 1 week en ze doen een cultuur en wandelreis van een week. Ze slapen in de achterkant van de bus, waar allemaal slaapcabine’s zijn. Er wordt gezorgd voor ontbijt en diner en gidsen, ziet er best wel leuk uit. (voor geinteresseerden: www.rotel.de).

Morgen gaat het weer wederom wat veranderen, er is onweer voorspeld. We gaan dus langzaam richting huis, we zien wel waar we morgen slapen. Het zou wel mooi zijn als we de tent droog in kunnen pakken.

maandag 13 juni

Een wekker zetten was niet nodig, we hadden gisteravond overburen gekregen die blijkbaar niet in de gaten hadden dat tenten gehorig zijn.  De jongste was vroeg wakker en moeder lag om half 6 met een hele schelle stem al gezellig ( en veel) te kletsen, zo waren we in ieder geval vroeg wakker en de rest van de buren ook.

Dus maar opgestaan en heel stilletjes de boel ingepakt, alles mooi droog!

Daarna een broodje gegeten en vertrokken. Net op tijd want het begon al snel donker te worden. De wolk die al een paar dagen tegen de berg aanhing was er nu wel overheen gekomen en het was flink grijs in de verte

Vlak voor Oostenrijk een vignet gekocht en voor de laatste keer overheerlijke burek (dat ga ik missen) voor onderweg.

In Oostenrijk reden we tussen de wolken en kregen we inderdaad regen en wind.

In Duitsland reden we door een gebied waar hop groeit, op de heenweg zag je ze amper. Nu, 3 weken later, zijn ze flink gegroeid.

Het was druk op de weg, erg veel vrachtverkeer. Met hier en daar een plaspauze

besloten we om net na Fulda te stoppen, we hadden een leuk hotel gevonden met restaurant dus nog 1 laatste overnachting.

Heerlijk eten, goede kamers en niet duur! Mocht er iemand ooit in de buurt wat zoeken: Landgasthof Zum Stern in Hunfeld/Michelsrombach.

dinsdag 14 juni

Het weer in Duitsland was niet echt geweldig, een graag of 16 overdag. Die temperatuur zijn wij inmiddels gewend voor ’s nachts. Om dan ergens in Duitsland te blijven hangen vonden we onzin, we zijn dus naar huis gereden waar een schoon huisje met blije katten al op ons stond te wachten.

Nu even wat was draaien, de auto naar de wasstraat om dan de schade te bekijken en nog even een paar dagen niets doen.

We kijken terug op een mooie vakantie, anders dan we gewend zijn maar wel erg leuk. We hebben mooie dingen gezien en het is zeker voor herhaling vatbaar. We hebben bijna 5000 km gereden. Het weer was echt Europees, vaak een buitje maar dat mocht de pret niet drukken.

Een gedachte over “week 4 2022”

1. Welkom thuis na een afwisselende vakantie en wij werden door de bloemist opgewacht met een bloemetje van jullie. Hartelijk dank voor jullie verhalen en onze verjaardagen attentie. Groetjes Alida en Jan